Először síel a család?! – hasznos tippek

csalad síel

Ma már kb. fél millióra tehető a rendszeres síelők száma. De jelentős azoknak a száma is, akik snowboardozással, szánkózással töltik a szabadidejüket. Szerencsére belföldön is vannak lehetőségek, ha szívesen megismerkednénk valamelyik sporttal. Amíg nyáron elég néhány rövidnadrágot, úszópelenkát becsomagolni és egy hagyományos biztosítással már útnak is indulhat a család a vízparti nyaralásra, addig télen sokkal több mindenre oda kell figyelni.

Kezdjük a biztosítással, amit még mindig sokan igyekeznek megspórolni, hiszen ők csak csúszkálnak majd egy kicsit a jégen vagy csak a gyerekpályán fognak majd síelni.

Biztosítás

Ma már néhány perc alatt, akár online is köthetünk biztosítást. A napi összegek háromszáz-négyszáz Forinttól kezdődnek és igazán nem érdemes megspórolni a biztosítási összeget! Főleg téli sportok esetében nem! Illetve tudtad, hogy speciális kategóriába esik biztosítás szempontjából a szánkózás, korcsolyázás is, nemcsak a síelés vagy snowboardozás? De a biztosítás kiterjedhet akár a síbérlet elvesztésére (ami akár 100 EUR körül is mozoghat egy pár napos síelés esetében is) vagy a téli sporteszközeinkre is fedezetet nyújthat. Érdemes hát körültekintően választani, hiszen alig pár száz Forint különbség is komoly költségvonzattal járhat, ha baj van. Az Európai Utasbiztosítási Kártya nem nyújt kellő fedezetet téli sportok esetében, csak ezzel ne elégedjünk meg induláskor!

Ruházat és felszerelés

Első síelésnél nem érdemes beruházni komolyabb felszerelésbe és ruházatba, nézzünk körbe családban, baráti körben, hátha tud valaki kölcsönözni nekünk vagy keressünk egy jó üzletet, ahol bérelni is lehet. De ebben az esetben is fontos, hogy jó méretet válasszunk, hiszen így sokkal kényelmesebb és biztonságosabb bármelyik sport.

  • Síkabát, sínadrág – első néhány alkalommal megteszi egy vízálló télikabát is, de hosszabb távon érdemes beruházni egy könnyű, jól szellőző és a vékonysága ellenére is meleg kabátba. Fontos, hogy vízálló legyen a kabát és tudjon lélegezni.
  • Aláöltözet – csalóka, hiszen sokan azt gondolják, hogy egy pamut póló, pulóver teljesen megfelel a célnak. A pamutnak nagyon jó ugyan a nedvszívó képessége, de ezt a nedvességet meg is tartja, nehezen szárad. Hasznos, ha technikai ruházatot szerzünk majd be erre a célra hosszútávon.
  • Kesztyű, sapka, zokni – ezek főleg kényelmi darabok, de nagyon fontosak.
  • Szemüveg – Ha csak napszemüveget viselünk, abból is érdemes sportszemüveget választani, ami nem esik le könnyen az arcunkról és semmiképp se legyen üveg. Eséskor összevághatja az arcunkat. Sí szemüveget borult időben, havazás esetén jó viselni, mivel ezek nem párásodnak könnyen.
  • Sisak – sokan azt gondolják, hogy ők nem fognak úgysem száguldozni, nekik nem lesz rá szükségük. De gondoljunk bele, éppen elég, ha a mellettünk elhaladó száguldozik, meglök minket és rosszul esünk.
  • Síléc/snowboard – figyeljünk arra, hogy milyen hosszú a léc, mivel rövid léccel egy magas embernek inkább gyötrelem a síelés, mint élvezet.
  • Sícipő/snowboardcipő – kölcsönzéshez, vásárláshoz mindenképp vigyünk magunkkal sízoknit és abban próbáljunk cipőt. Mindenképp kérjük szakember segítségét vásárláskor, mert egy rossz méret az egésztől inkább a kedvünket veszi csak majd el.
  • Síbot – itt főleg a méret a fontos, erre figyeljünk!

 

Biztonsági tanácsok a pályákon

Mivel sokan, sokféle tudásszinttel és kondícióval vágnak neki szánkózásnak, síelésnek, ezért itt különösen fontos, hogy odafigyeljünk magunkra és másokra, mert komoly balesetek is származhatnak egy kisebb koccanásból is.

  • Pihenjünk, ha szükségét érezzük! Nem szégyen, ha a pálya szélén szusszanunk egyet, ha elfáradtunk. De a pálya szélére is körültekintéssel menjünk ki és ne vágjunk át keresztbe senki előtt!
  • A tudásunknak megfelelő pályán síeljünk és csak akkor menjünk a következő szintre, ha már elég biztosnak érezzük a tudásunkat!
  • Mindig viseljünk sisakot! Bármilyen szépen süt a nap és meleg van, az életünket mentheti meg a sisak, akárcsak egy kisebb esésnél is. Ez igaz szánkózásnál, snowboardozásnál is.
  • Minden nap ellenőrizzük a felszerelésünket indulás előtt!
  • Ne sajnáljuk az időt a bemelegítésre! Ma már nagyon jó applikációkat is letölthetünk a telefonra, amelyek segítenek a bemelegítésben.

5 tanács kezdő téli sportolóknak

  1. Még itthon nézzünk utána, hogy milyen síoktatási lehetőségek vannak felnőtteknek és gyerekeknek. Illetve foglaljunk is oktatót időben, mert a helyszínen már nem feltétlenül lesz erre lehetőségünk. Jelezzük mindenféleképpen, hogy milyen szinten vagyunk, nehogy újrakezdőkkel tegyenek minket egy csoportba teljesen kezdőként.
  2. Sífelszerelés és síruházat bérlésekor figyeljünk arra, hogy csak olyan eszközt és ruhát béreljünk, ami kényelmes és a mi magasságunknak megfelel. Mindenképpen próbáljunk! Ne alapozzunk csak arra, hogy az üzletben az eladó ránk néz és eldönti, hogy mi lesz jó nekünk.
  3. Hozzuk magunkat formába! Komoly sérüléseket előzhetünk meg, ha legalább indulás előtt   néhány héttel hozzászoktatjuk magunkat a sporthoz : futás, nyújtások, különböző izomerősítő gyakorlatokkal akár otthon is.
  4. Ne keseredjünk el, ha nem megy rögtön! Bár kívülről könnyűnek tűnik bármelyik sport, de adjunk magunknak időt a gyakorlásra!
  5. Ismerjük a határainkat! És eszerint sportoljunk! Nem kell rögtön második nap a fekete pályán lecsúszni, csak mert azt mondják ügyes vagy.

Első síelők kérdései

El fogok esni? Igen, biztosan és hasznos is, ha már első alkalommal a sílécen gyakoroljuk is azt, hogyan kell jól esni. Sok kellemetlenségtől és balesettől is megkímélhetjük magunkat, ha ezt jól begyakoroljuk.

Mit jelent a pályaszállás? A pályaszállás szó szerint azt jelenti, hogy a szálláshelyünk alig pár percnyire van a sípályától. Lehet, hogy ezek drágábbak, de talán ezek a legjobb szállások, mivel nem kell utazgatnunk a pályáig, késő estig tudunk síelni.

Mit jelentenek a színek a sípályákon? Vannak a gyerek pályák; a zöld pályák kezdőknek; a kék pályák azoknak, akik már síeltek néhányszor; a piros pályák a haladóknak ; a fekete pályák a profiknak.

Tényleg nem jó a hagyományos arckrém téli sportoknál? Érdemes zsírosabb krémet használni a megszokott hidratáló krémünk helyett, mert ahogy a víz is megfagy hidegben, a vizes bázisú krémek is hajlamosak így viselkedni. Illetve használjunk magas faktorszámú fényvédőkrémet is síeléskor!

Van WC a sípályákon? A pálya tetején és végén mindenképpen szokott lenni és használjuk is ki a lehetőséget, ha hosszabb túrára indulunk. A térképen lehet, hogy úgy tűnik, gyorsan leérünk majd a hegyről, de már egy kék pálya is lehet 1-2 órás. A pályák mellett sokszor vannak étkezési lehetőségek, itt is találhatunk mosdókat.

Unatkozni fogok, ha az egész család síel, de én nem? Biztosan nem, mivel a sípályák környékén, de a szálláshelyeken is rengeteg  programlehetőség van, ha nem síelünk : korcsolyázás, szánkózás, túrázás a téli erdőben, wellness, városnézési lehetőségek.

 

Jó síelést!

 

 

Fotó: pexels.com

Facebook comments

Ez is érdekelhet

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.