Jobban szervezett napok

Neked sincs időd semmire?

Sokan ismerősök közül mondogatják, mert nekem olyan könnyű, mert Te ilyen vagy. Nem vagyok ilyen, én sem ilyennek születtem. Vagy lehet hogy mégis? Hogy milyen az az ilyen? Hogy nem úsznak el a napjaim és ennyi mindent beleszuszakolok 24 órába. De hogy ezt hogyan csinálom? Nincsenek nagy trükkök, sok kis apsórág viszont, amivel próbálok magamnak időt varászolni. Sokszor sikerül, de vannak napok, amikor nekem sem 🙂

 

  1. Kihasználni a várakozási időket. Szinte nap mint nap 1-2 óránk kárba megy, amíg várunk a buszra, az orvosra, a gyerekre az iskolában, hogy végre kicentrifugázzon a mosógép stb. . Ezeket 10-15 perceket érdemes hasznosan eltölteni. Rendben, de mire elég 10-15 perc? Mióta gyerekem van és nem én osztom be az időmet, hanem ők, megtanultam értékelni öt percet is, mert 5 perc alatt a világot tudom megváltani sokszor. Ha jobban belegondolok, többször 15-20 percem van az elmúlt 3 évben és ritkábban van egybe 2-3 óra szabadidőm.Szóval, hogy mire is elég ennyi idő? Könyvet olvasni, bevásárlólistát írni, kitalálni mit főzzek a héten, kikapcsolni – zenét hallgatni, rajzolni. De ehhez kell egyfajta tudatosság is, az biztos. Van mindig pár opció, amit tudok csinálni 10-15 perc alatt.  Sok anyuka ismerősöm meséli, hogy ők kötni, horgolni, sudokuzni, rejtvényt fejteni  kezdtek el gyerekek mellett, mert az épp ennyi időbe is belefér, le tudod tenni és ott folytatod, majd ahol abbahagytad. Én rajzolni kezdtem el például.

    anya relax
    Napi 15 perc perc kikapcsolódás
  2. 2-perces szabály. Ha valamit meg tudsz 2 perc alatt csinálni, akkor csináld is meg. Ne halogass, mivel a legtöbb napi teendőnk az ilyen apróságokból áll, hogy felhívni valakit, válaszolni egy emailre, befizetni csekket, kipakolni a mosogatógépből, jövet-menet a lakásban helyére tenni a gyerekek játékait, ruháit stb. . Ezekkel a gyorsan elintézhető teendőkkel rengeteg időt hagyunk a nagyobb feladatoknak.
  3. Tervezni. Ezt még a munkahelyemen tanultam ( van azért jó is abban, ha az ember lánya multinál dolgozik ), hogy egy-egy munka nagy része a tervezés és ha az jó, akkor maga a kivitelezés már sokkal sövidebb idő általában. É rengeteg  időt is megspórolunk ( nagyobb munkáknál nyilván pénzt is), ha végiggondoljuk, mit is zeretnénk. Hogy ez egy anyuka esetében hogy megy? A hét valamelyik napján elülni és végiggondolni a következő egy hónapunkat, hetünket. Ha hetünket gondoljuk végig, akkor célszerű vasárnap ezt megtenni és hogy miről is szól ez : ki, mikor és hova viszi el a gyereket; ki mikor tud majd érte menni az oviba, iskolába; amíg én tovább dolgozom, addig ki lesz a gyerekkel; ha az egyiket gyógytornára kell vinni, ki lesz addig a másik gyerekkel; nagyi mikor tud majd a gyerekeket elvinni egy kicsit  Mit fogunk vacsorázni, ebédelni a héten, ahhoz mit kell venni és mikor fogom ezt megtenni. Vagy ha valakinél működik a feladatmegosztás, akkor ki és mikor hoz majd kenyeret stb. Ezek először viccesnek tűnnek, de ha napi szinten van gyomorgörcsünk attól, hogy hogyan is lesznek az egyes napok megoldva és nem mi, anyukák akarunk mindent megoldani, akkor ezekről beszélni kell. És lehet, hogy kiderül, hogy szerdán nem tud apa hazajönni hamarabb vigyázni a gyerekekre, de a gyógytornát át tudjuk tenni csütörötkre és akkor már csak egy gyerekkel kell átutaznom a fél világot például és nem hárommal. Sokszor az ilyen kommunikáció hiány miatt van, hogy anyukák egy idő után kidőlnek, mert azt hiszik mindent nekik kell megoldani. Pedig ilyen beszélgetésekkel és tervezéssel, sokminden kiküszöbölhető.
  4. Naptárt használni. Mindegy, hogy papíron vagy elektronikusan, de ha már nemcsak a saját életünket, hanem 1-2-3 gyerek életét is észben kell tartani, akkor mindenképp célszerű valami megoldás, hogy kezelni tudjuk a különórákat, edzéseketas stb. . Vérprofik saját és apuka munkahelyi naptárját összeszinkronizálják és ehhez adják a magánprogramokat. Így mindkét szülő tud mindenről :-). Nálam 3 hónapja került fel a telefonomra az any.do applikáció, ahova mindent beírok, hogy mit mikor fogunk csinákni, aznapra mi van tervben. Ezeket lehet átütemezni egy kattintással, beállítani emlékeztetőket, a profi verzióban, ami fizetős, abban különböző színnel jelölni az egyes feladatokat. Ez az olyan vizuális típusoknak, mint én nagyon jó megoldás, de egyelőre még csak kacérkodom a fizetős verzióval ( kb. 600 Ft/hónap). Korábban papíron írkáltam, de rájöttem, hogy ha itthon marad a naptár stb. akkor megakadok néha azzal is, hogy mikor tudunk gyógytornára menni.

    időgazdálkodás
    Neked sincs időd semmire?
  5. Listát írni. Listát írni, de miről? Mindenről 🙂 Viccet félre téve, nekem nagyban megkönnyíti az életem, hogy bár bizonyos dolgok még papíron ( a hűtőn a menütervező például), de egyáltalán vannak listáim. Például a gyerekek ruhái ilyen dolog. Egy 3 és egy 1 évessel vannak a kinőtt ruhák, a majd belenövünk ruhák 1-2-3 év múlva, vannak az adományboltba vivős ruhák stb.. Ezeket elég nehezen tartom észben, pláne hogy az egy évesem eddig 3 havonta méretet ugrott és ott bizony jó volt előre tudni, hogy melyik méretből van már neki elég kombidressze, rövidnadrágja, hogy ehhez az infóhoz ne kelljen az egész ruhásszekrényt áttúrnom.

    időgazdálkodás otthon
    Nem ciki, inkább hasznos : listát írni.
  6. Befejezni az adott tevékenységet, mielőtt másba kezdünk. Csúnya angol szóval ennek az ellenkezője a multi-tasking. Bizonyos esetekben ez is működik, hogy az ember párhuzamosan csinál dolgokat, mert az egyiknél épp olyan fázis van, ahol aktívan nem tudok közreműködni. Például kenyérsütésnél, amíg kel a tészta, addig ráérek mást csinálni és ugyanaz igaz arra az időre is, amíg a sütőben van a kenyér. De vannak tevékenységek, ahol nem érdemes mellette párhuzamosan valamit csinálni, mert csak a figyelmünket vonja el. Van aki az egyik módszerrel, van aki a másik módszerrel hatékonyabb.
  7. Napi rutin kialakítása. Erről már írtam, de mivel azt látom, hogy másoknál is bevált, nemcsak nálunk, ezért biztos vagyok benne, hogy ez rengeteget segít. Ha nem is egy egész napos rutin, mert mióta két gyerekem van, eltérő alvásritmussal stb. azóta tudom, hogy kőbe vésett szabályok már pedig nincsenek. Ahogy az egyik kedvenc  idézetem mondja, az életben egy dolog állandó, maga a változás. Ám mégis jó, ha van valami kerete a napnak vagy bizonyos napszakoknak. Nálunk például az este ilyen, amikor rengeteg mindent megcsinálok már másnapra készülve. Akárcsak olyat, hogy a gyerekek ruháját kikészítem, de még jó néhány aprósággal próbálom megkönnyíteni a saját reggeleinket. Ezekről itt olvashatsz bővebben.

 

Gyerek mellett egy biztos :  nem minden napunk lesz tökéletes és nem minden nap fogunk annyi mindent elintézni, amennyit tervezünk. De sokkal könyebbé tehetjük az életünket a fenti apróságokkal és jut idő magunkra is. Ha csak egy kicsi is 🙂

 

Facebook comments

Ez is érdekelhet

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.