Jókedv-ötletek tél végére

tél végi jókedv hygge

Hideg van, szürkeség, vége az ünnepeknek, gyerekek napok-hetek óta betegek vagy csak az energiaszintünk vana béka feneke alatt valahol nagyon mélyen. Ezen az ég övön, ahol mi élünk, a lakosság 10-15 %-át érinti  a tél végi depresszió, de enyhébb tünetei szinte mindenkinél előfordulhatnak hosszabb, rövidebb ideig. 

Tavaszi fáradtságnak hívjuk, de tulajdonképpen ez is a tél végi időszak jellemző tünete a megnövekedett alvásigény és szénhidrátbevitel mellett. De a feszültségnövekedés és az immunrendszer legyengülése is tulajdonképpen ennek az egyik tünete.

Sok kis aprósággal könyebben átvészelhető az utolsó néhány hét a télből. Ami szülőként azért is fontos, mert a gyerek tulajdonképpen tükröt tart nekünk és ugyanúgy viselkedik, ahogy mi felnőttek. Vagyis, ha mi is ingerülten, feszülten reagálunk a legkisebb apróságra is, a gyerek pontosan ugyanezt fogja tenni. A saját érdekünk is, hogy minden nap tegyünk valamit saját magunkért is, főleg így tél vége felé.

 

  1. Színes ruhák. Pszichológiailag bizonyított, hogy sokat számít az ember közérzetének, hogy milyen színű ruhákat hordunk. Ezért ha máskor nem, ilyenkor érdemes világos, színes ruhákat elővenni a szekrényből vagy néhányat beszerezni és ezzel javítani a hangulatonkon. A Magyarországon ilyenkor kapható szürke, fekete, barna ruhák nem feltétlenül dobják fel az ember hangulatát sajnos.
  2. Színes ételek. Ahogy az előző pontban írtam a színek hatásáról, úgy ez igaz az ételeknél is. Jót tsz a szemünknek, a lelkünknek és a hasunknak is, ha színes ételeket készítünk : sütőtök, cékla, spenót, sárgarépa.nyaralas tervezes
  3. Nyaralás-tervezés. Tervezgetni, álmodozni mindig jó, de ha ezt sikerül cdaládi szintre emelni és bevonni mindenkit az ötletelésbe, akkor már nemcsak a saját hangulatunkat, de az egész családét feldobjuk néhány napra.
  4. Nyári ételek. Mindenkinek vannak olyan ételek a tarsolyában, amit csak nyáron főz vagy készít el. Ha tudunk alapanyagokat beszerezni, akkor egy-egy ebéd, vacsora erejéig jól tud esni a szemnek a lecsó, mozzarella paradicsommal és bazsalikommal és hasonló, alapvetően nyári ízeket idéző ételek.tél végi depresszio
  5. Ki a szabadba! Talán a legnehezebb dolog ilyenkor, amikor nemcsak hideg, de szürkeség is van, hogy kimozduljunk otthonról.
  6. Kényeztetés. Nem kell feltétlenül kimozdulni otthonról ( bár azért jó tud tenni egy manikűr-pedikűr, masszázs, hajmosás-szárítás, ha más csinálja), de otthon is lehet napi 5-10 percekre kikapcsolni – forró italt inni, pár perccel tovább állni a zuhany alatt vagy a manikűrt otthon megoldani.
  7. Társaság. Nem tudom más hogy van vele, de ilyenkor télen kevésbé vagyok kimozdulós itthonról. pedig jó ilyenkor is találkozni ismerősükkel, de ha egyszer már hazaértünk délután, nehezen veszem rá magam újra a több réteg ruha felvételére stb. Pláne, ha a gyerekek is jönnének velem és 2 gyerekre overált varázsolni és hasonlók, nem a kedvenc programom. Szóval inkább meghívom a barátokat hozzánk.
  8. Komfortzónán kívül. Kipróbálni valami újat – korcsolyázás, síelés akárcsak egy gyakorló pályán, bármi, ami nem megszokott tevékenység nekünk télen. hygge
  9. Fények. Régóta gyertyás típus vagyok, egy télen egy 100 darabos teamécses csomag simán elfogy nálunk. De idén a szokásos karácsony környékén használt izzósoraink, ablakba tehető led lámpásainkon túl beújítottunk pár fényfüzérrel is. És ezeket nem tettük el jövő karácsonyig január 6-án, hanem azóta is felkapcsoljuk őket minden este. Klassz kis hangulatot teremtve ezzel az egész lakásban.
  10. Olvasás. Könyvet, újságot, fél oldalt vagy egy egész könyvet egy este alatt, színes – képeset lapozgatni vagy komoly témájúval félrevonulni 10 percre minden nap, mindegy. Az olvasás,a könyvek jó tesznek az ember lelkének. Nekem nincs időm napközben, maximum pár oldalt tudok olvasni naponta, azt is inkább esténként. Ezért idén télen olyan könyveket kerestem, aminél a vizuális élmény is fontos. Így került több útikönyv, albumok és a Hygge könyv az idei téli repertoárba.

 

Te mit teszel magadért tél vége felé?

Ez is érdekelhet

2 hozzászólás

  1. iden kezdtem el korcsolyázni tanulni, épp amiatt, hogy tudatosan legyek kint hetente egyszer-kétszer levegőn. Nekem tényleg sokat segít ez, mert egyebkent korabban nagyn utaltam a telet. Jah, es nekem is ilyen pink kotott sapkam van :-))))

    1. Én sem vagyok nagy tél rajongó. Biztosan más lenne a helyzet, ha szép havas tájon élnék és nem a városban, ahol a hó jó esetben pár napig gyönyörködteti az embert.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.